Portaat

Ravintoportaat

Keho on temppeli ja ruoka sen rakennuspalikat. Huonoista rakennuspalikoista ja epäsäännöllisillä ”toimitusajoilla” saaduista palikoista ei kovin hääviä temppeliä rakenneta, joten pureudutaan tässä artikkelissa siihen, miten rakennat ”temppelisi” kestävälle pohjalle ja hyvistä materiaaleista.

Ravintoportaiden avulla saat oman ateriointisi kuntoon helposti, askel kerrallaan. Hoida aina yksi asia kuntoon, ennen kuin siirryt seuraavalle askelmalle.

Käytän esimerkkinä omaa suosikkiani, sämpylää.

1.Säännöllisyys

Jotta energiaa riittäisi tasaisesti koko päivälle, tulisi päivän ateriat nauttia 2-4 tunnin välein. Näin saat pidetty myös nälän paremmin aisoissa rasvaa polttaessa tai jaettua päivän kalorit, jos haet äärimmäistä lihaskasvua.

Älä siis venytä ateriavälejä päivän mittaan ja ahda itseäsi ähkyyn illalla ennen nukkumaanmenoa, vaan nauti maukas sämpylä 4-6 kertaa päivässä. Jos ateriointi on ollut epäsäännöllistä ja mieliala on seilannut aiemmin laidasta laitaan nälkäkiukkua hilliten, jo pelkästään tämän askeleen nouseminen voi tuoda huomattavan muutoksen elämänlaatuun.

2.Monipuolisuus

Kun olet saanut päivän ateriarytmisi kohdilleen, on aika tarkastella ruokailun monipuolisuutta. Joka aterialla olisi hyvä saada proteiinia, rasvoja ja hiilihydraatteja. Nyt siis tarkistamme, että sämpylän välistä löytyy levitettä, kasviksia, leikkelettä, juustoa tai mitä nyt mieleen tuleekaan väliin laittaa. Monipuolisuuden nimissä voidaan harkita myös erilaisia sämpylöitä.

Hyvänä peukalosääntönä on, että mitä värikkäämpi lautasen sisältö, sitä parempi. Jos et treenaa tavoitteellisesti, ei sinun välttämättä tarvitse tätä ylemmäs nousta, säännöllinen ja monipuolinen ruokavalio riittää oikein hyvin. Mutta jos haluat koetella itseäsi…

3.Laatu

Jos noudatat aiempia portaita, tämä porras saattaa toteutua vahingossa. Tällä portaalla aletaan katsomaan, millaisia täytteitä sämpylän väliin laitetaan. Korvataan kovia rasvoja sisältävät leikkeleet ja voi esimerkiksi broilerilla ja margariinilla sekä vaalea vehnäleipä kuitupitoisella täysjyväsämpylällä.

4.Määrä

Nyt kun syöt säännöllisesti monipuolista ja laadukasta ruokaa, niin voit olla itseesi erittäin tyytyväinen ja tulokset puhuvat varmana puolestaan. Jos siitä huolimatta olo tuntuu vielä tukalalta tai treenaat tavoitteellisesti, täytyy sinun vielä katsoa ruuan määrää. Nyt vasta kaivetaan se keittiövaaka esiin. Eikä sitäkään välttämättä tarvitse esiin kaivaa, jos vähän jaksaa suunnitella aterioita etukäteen ja laskeskelee sen mukaan, mitä pakkauksiin on merkattu.

Lopuksi

Kaikkea ei kannata kerralla kokeilla korjata. Aloita maltilla, askel kerrallaan. Hyvät asiat tulevat kyllä, mutta se vaatii vaivannäköä. Luota prosessiin ja anna sille aikaa. Kestävä muutos ei tule hetkessä. Jos tarvitset apua, olen valmis auttamaan sinua. Ota yhteyttä.

Herkullinen leipä